dinsdag 21 juli 2009

Zeurzeteltje

Overkomt het u ook wel eens? Het is maar een tijdelijke opwelling doch de nood kan hoog zijn. Het enige wat u behoeft is een toehoorder met begripvolle ogen en stuttende schouders.

Omdat de dag druk en meedogenloos door uw vingers glipt en u toch een uitlaat zoekt, klinkt u steeds vaker als een uitzinnig zoemende mug of een boom die handmatig wordt doorgezaagd.

Zowel m'n zoon als ik hebben de laatste tijd last van dit syndroom. Onverwachts vonden we samen een remedie. Het zeurzeteltje. Wie erop gaat zitten mag zich volledig laten gaan.

Een speentje, een zacht kussen, een deken en een knuffelbeer behoren tot de standaard uitrusting. Ook een stevige aaibeurt van mama, indien nodig. Crisissen in de supermarkt, drammerige tirades in de auto: alles wordt uitgesteld en doorverwezen naar de voorziene plaats. Het werkt wonderwel voor mijn tweejarige zeurkous.

Mijn zeurzeteltje... dat is m’n lief. Aan het einde van de dag mag ik tussen een paar forse schouders één minuut lang over alles en iedereen zeuren. Zonder vragen, zonder teruggekaatste verwijten of vervolgdiscussies.

Ergernis over stoppelhaartjes in de wasbak, een bemoeizuchtige opmerking van een voorbijganger omdat m’n zoontje niet van de eerste keer luistert, pijntjes en kwaaltjes die me de keel uithangen, tot zelfs frustratie om vanzelfsprekende dingen waartoe ik fysiek niet meer in staat ben. Het komt er allemaal uit in een Thuis-gewijze scène waarin Simonneke aan het woord is. Of moet ik zeggen aan de Kleenex.

Overdag wordt er op onze zeurzender niets uitgezonden en dat zorgt voor een ontspannen sfeer. ’s Avonds mag bij wijze van ontlading even de knop loeihard worden opengedraaid, maar dat geeft niet want het is maar voor één liedje. En zelfs lelijke liedjes duren niet lang.

1 opmerking:

  1. Kijk,

    een zeurzeteltje, daar zijn ze bij Ikea toch maar mooi nooit opgekomen...
    Leuk geschreven, vind ik, en alweer origineel.
    Op naar een volgende!

    Uw trouwe lezer,

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief